Verkies het leven boven de ziekte

 

Wat is het beste advies bij longkanker? Hoe ga je er zo goed mogelijk mee om? Vragen die je jezelf geregeld stelt. En terecht. We gingen langs bij verschillende Belgische ziekenhuizen en verzamelden bij gespecialiseerde verpleegkundigen de beste tips voor longkankerpatiënten.


TIP: Verkies het leven boven de ziekte

  • Heb je de diagnose ‘longkanker’ gekregen? Neem de tijd om dat nieuws te verwerken. Je belandt in een nieuwe realiteit. Je hebt tijd nodig om dat te aanvaarden. Heb je nog vragen? Blijf er niet mee zitten. Contacteer gerust je zorgteam als er iets onduidelijk is. Doe gewoon verder zoals vroeger. In de mate van het mogelijke, natuurlijk. Je voelt zelf het beste aan wat je nog allemaal aankan. Stop niet met je hobby’s. Maak een lijst van de activiteiten die je energie geven. Ga dan bij jezelf na hoeveel inspanningen ze jou kosten. Wordt het tóch te zwaar?Neem dan meer tijd voor die inspanningen, of laat er wat meer pauzes tussen.
  • Ga volledig op in je favoriete bezigheden, dat brengt rust in je hoofd. Al is het gewoon een wandeling maken in de buitenlucht. Het is belangrijk om te weten waarvan je opkikkert.
  • Hou je van reizen? Plan dan wat weekendjes weg. Eén nachtje, twee nachtjes, een week,.. alle uitjes zijn goed. Op voorwaarde dat je er zin in hebt, natuurlijk. Wanneer vertrek je het beste? Als je chemotherapie hebt, vertrek je het beste de week ervoor. In die week zijn je witte bloedcellen aan het stijgen en is je weerstand terug hoger. Krijg je een doelgerichte behandeling met orale inname? Wacht dan een paar weken voor je vertrekt. Zo wen je eerst aan de behandeling. Je kunt altijd met je oncoloog bespreken hoe je een uitje of vakantie inplant tijdens je behandeling.
  • Spreek af met vrienden, en behoud je sociale contacten. Dan stap je nóg meer uit de alledaagse sleur. Probeer met je vrienden niet alleen over de kanker te praten. Dat geldt ook wanneer je bij je partner bent. Gun je directe omgeving momenten zónder de ziekte. Want als je partner en je omgeving zich goed voelen, voel je jezelf ook automatisch beter.